Migrena

Migrena

O migrenă poate provoca durere severă pulsantă sau senzație pulsantă, de obicei doar pe o parte a capului. Este adesea însotiță de greață, vărsături și sensibilitate extremă la lumină și sunet. Durerile pot persista zile în șir.

VARIANTELE MIGRENEI

migrena hemiplegică familială și migrena hemiplegică sporadiă caracterizată prin deficit motor la nivelul unui hemicorp (slăbiciune musculară la nivelul unei jumătăți, stânga sau dreapta a corpului).

migrena bazilară unde durerea de cap este însotiță de tulburări de vorbire, vertij, zgomote în urechi, vedere dublă, tulburări de conștiență.

migrena retiniană simptome vizuale care apar la un singur ochi, în absența unei afecțiuni oculare.

sindroame periodice ale copilului care sunt frecvent asociate cu dezvoltarea migrenei la adolescenți si adulți tineri, care includ voma, migrena abdominala (dureri abdominale recurente însoțite de obicei de greață) și vertij paroxistic benign al copilului.

CAUZE MIGRENEI

Deși cauzele migrenei nu sunt înțelese, factorii genetici și factorii de mediu joacă un rol. Migrenele pot fi cauzate de schimbări ale trunchiului cerebral și de interacțiunile acestuia cu nervul trigeminal, provocând durere.

migrena

Dezechilibrele chimice ale creierului - inclusiv serotonina, care ajută la reglarea durerii în sistemul nervos - pot fi, de asemenea, implicate. Nivelurile de serotonină scad în timpul atacurilor de migrenă. Acest lucru poate determina nervului trigeminal să elibereze substanțe numite neuropeptide, care se deplasează la acoperirea exterioară a creierului (meningele). Rezultatul este durerea.

FACTORI DE RISC PENTRU MIGRENA

• Membri ai familiei care suferă de migrene;
  • Vârsta. Migrenele tind să atingă un maxim în jurul vârstei de 30 ani;
  • Femeile sunt de trei ori mai susceptibile de a avea migrene;
  • Modificări hormonale. Dacă sunteți femeie, puteți constata că durerile de cap încep chiar înainte sau la scurt timp dupa apariția menstruației.

FACTORI DECLANSATORI AI MIGRENEI

Dieta: unele alimente (și alcoolul),  frecvent săritul peste mese sau mesele insuficiente, renunțarea la consumul de cafea, deshidratarea. Glutamatul monosodic este frecvent implicat.

Fiziologici: stresul, foamea, oboseala. La femei migrenele apar frecvent în preajma menstruatiei, și alte modificări hormonale: folosirea de contraceptive orale, terapia de substituție hormonală joaca un rol.

Factori psihologici: emoțiile sau surprinzator relaxarea după o perioadă stresantă.

Somnul: modificări în ritmul somnului, atât lipsa cât și somnul excesiv.

Alte modificări ale stilului de viață: exercițiile fizice intense, călătoriile pe distanțe lungi în special în zone cu diferențe de fus orar.

Factorii de mediu: lumini intense sau intermitente, mirosuri puternice și schimbări meteorologice.

DIAGNOSTICUL MIGRENEI

Diagnosticul de migrena poate fi facut urmarind urmatoarele criterii:

• durerea de cap ce dureaza 4-72 de ore (netratată sau cu tratament ineficient),
  • cefalee care nu se diminueaăa de la debut sau care trezește pacientul noaptea (cefalee nocturnă),
  • cefaleea se agravează sau recidivează (repetitivă) tot mai frecvent, la intervale mici de timp,
  • apariția unor simptome noi

Diagnosticul de migrenă este un diagnostic clinic, bazat pe descrierea simptomelor. Imagistica cerebrala (CT, RMN) este frecvent recomandata pentru excluderea altor cauze de durere de cap.

Obligatorii la un pacient ce suferă de migrena sunt examinarea neurologică, examenul fund de ochi, masurarea tensiunii arteriale, pentru excluderea altor cauze ce ar putea determina dureri de cap.

TRATAMENTUL MIGRENEI

Tratamentul migrenei include:

• Evitarea factorilor trigger
  • Tratamentul atacului
  • Tratamentul profilactic

Medicația folosită pentru un atac de migrenă se numește tratament acut. Tratamentul acut este întotdeauna recomandat, și trebuie administrat la primele semne de atac migrenos datorită caracterului sever al durerilor de cap.

Medicamentele potrivite pot fi foarte eficiente, dar trebuie luate în mod corect și să nu fie folosite în mod abuziv. Acestea sunt analgezicele care pot fi cumparate fără prescripție medical.

Scopul tratamentului acut este dispariția durerii și a simptomelor asociate în 2 ore de la administrare.

TRATAMENTUL PROFILACTIC AL MIGRENEI

Dacă atacurile de migrenă sunt frecvente sau severe și nu sunt bine controlate cu tratamentul acut, medicația profilactică este o opțiune. Spre deosebire de tratamentul atacului aceste medicamente se administrează zilnic deoarece modul lor de acțiune este diferit - prin prevenirea fenomenelor care determina atacul migrenos.

COMPLICATIILE MIGRENEI

• Migrena cronică

Migrena cronică este cea mai frecventă complicație. Reprezintă durere de cap cu caracter migrenos care apare peste 15 zile/lună, timp de 3 luni consecutiv,  în absența excesului medicamentos.

• Status migrenos

Statusul migrenos: un atac sever de migrenă care durează peste 72 de ore, și care este doar pentru scurte perioade de timp ameliorat de medicație. Factorii trigger pot fi: febra, abuz medicamentos, traumatism cranio-cerebral, anomalii intracraniene, anxietate/depresie, menstruația.

• Infarct migrenos

Infarct migrenos: leziuni ischemice cerebrale

• Migralepsie - criză de epilepsie determinate de migrenă