Dislexia
| Termenul | Definiția |
|---|---|
| Dislexia | DEFINIȚIE ȘI CAUZEDislexia este o tulburare neurologică complexă ce se caracterizează prin deficiență în a citi. Apare la copii cu un indice de inteligenţă normal şi fără tulburări de vedere.
Principalul factor de risc de apariţie a bolii este reprezentat de existenţa unui alt membru din familie ce suferă de dislexie. SEMNE ŞI SIMPTOME PENTRU DISLEXIEȊn dislexie pot fi afectate una sau mai multe din următoarele:
Boala este identificată în general în scoala primară datorită unor tulburări de citire, copilul relatând că „vede literele dansând”.
B. În perioada de şcolar
Copiii cu dislexie au un risc crescut de a dezvolta şi deficit de atenţie cu hiperactivitate. DIAGNOSTICPentru a diagnostica dislexia se realizează mai multe teste precum: Un şir de întrebări adresate părinţilor ce presupun: întrebări despre dezvoltarea copilului, despre condiţiile de acasă, despre existenţa altor membri ai familiei ce suferă de dislexie; Chestionare ce vor fi aplicate copilului, membrilor familiei şi profesorilor; Copilul va fi supus unor teste ce au drept scop identificarea abilităţilor de a citi sau de a scrie; Teste neurologice ce evaluează vederea, auzul şi dezvoltarea neurologică pentru a exclude o altă patologie ce ar putea determina dificultăţile de citire; Teste psihologice ce vor determina dacă există sau nu probleme sociale, anxietate, depresie; Teste speciale precum Wechsler Intelligence Scale for Children, Third Edition (WISC-III) – evaluează inteligenţa verbală, Woodcock-Johnson Psychoeducational Battery-Revised - evaluează capacitatea cognitivă, Kaufman Assessment Battery for Children (K-ABC) - evaluează inteligenţa şi capacitatea de citire. TRATAMENTTratamentul pentru dislexie nu este de obicei medicamentos, decât în situaţiile în care coexistă cu alte patologii. Tratamentul se realizează prin mijloace educaţionale ce au drept scop perfecţionarea abilităţii de a citi. O intervenţie mai rapidă determină un prognostic mai bun al integrării sociale şi al recuperării limbajului şi scrisului. Există numeroase tehinici ce implică stimularea auzului, vederii şi simţului tactil pentru a îmbunătăţi aptitudinea de a citi.
Ȋn caz de dislexie severă, şedinţele vor fi mai frecvente, iar progresul va fi mai lent. Există posibilitatea ca un copil cu dislexie severă să nu fie niciodată capabil să citească bine. Acest lucru nu înseamnă că o persoană cu dislexie este condamnată la eşec. Există numeroase persoane cu dislexie ce sunt sclipitori şi creativi, cu o carieră de succes. De asemenea, se recomandă şi asocierea kinetoterapiei la tratament, copiii cu dislexie având de obicei şi deficite de coordonare a mişcărilor, în dezvoltarea echilibrului, tulburări de schema corporală şi orientare spaţială. Psihoterapia este şi ea foarte importantă în tratamentul dislexiei. Pe parcursul şcolii apăr numeroase tulburări emoţionale şi de dezvoltare a personalităţii. De asemenea se poate instala depresia, anxietatea, sentimentele de inutilitate şi devalorizare, tulburări de comportament.
Accesări: 1501
|


